Köpvillkor & returer


Köp
Dessa allmänna villkor är tillämpliga på alla de avtal som du sluter på Skandinaviskarum.se. Genom att beställa varor på Skandinaviskarum.se accepterar du de allmänna villkoren. Avtalet upprättas samtidigt som din beställning accepteras. Du måste vara över 18 år för att göra ett köp av oss. Varje produkt anges med pris inklusive moms. I kundvagnen kan man se det totala priset inklusive alla avgifter, moms, frakt och betalning. Betalningsvillkor finns angiven i kassan beroende av valt betalningssätt. När ett köp har slutförts i kassan går det inte att ändra i beställningen. Vi förbehåller oss rätten till prisändringar och reserverar oss för uppenbara feltryck av prisinformation, fel i artikelinformation samt eventuell slutförsäljning.

Betalning
Du kan välja mellan flertalet olika betalningssätt. Du kan snabbt betala via Apple Pay direkt på produktsidan eller genom att klicka på symbolen högst upp när du kommer till kassan. Du kan även välja att betala med kort eller via Paypal. Vi samarbetar även med Klarna. Där väljer du mellan banköverföring, faktura, swish eller delbetalning. Väljer du faktura får du en faktura till din e-postadress när vi skickat din order. Fakturan ska normalt betalas inom 14 dagar från fakturadatum om du inte väljer delbetalning eller direktbetalning. Vid köp förbehåller vi oss rätten att göra en kreditupplysning genom Klarna AB. Om du har några frågor angående din faktura är du välkommen att kontakta Klarna på 08-120 120 10. Läs mer här om Klarnas köpvillkor.

När vi mottagit din beställning skickas det inom kort ut en Orderbekräftelse till din e-post. Där finns information om din beställning. Kontrollera alltid din bekräftelse och kontakta kundtjänst snarast om något känns oklart. Saknar du Orderbekräftelsen? Titta i din Skräppostmapp eller kontakta oss om du misstänker att du angivit fel mailadress.


Ångerrätt
Om du ångrar ett köp innan du fått ditt paket så måste du meddela oss via mail innan vi skickat ut ordern (innan du fått ett leveransmail att paketet är skickat). Om du ångrar ett köp sedan paketet är skickat från oss måste du hämta ut paketet ändå och sedan returnera det till oss. Paketet ligger 7 dagar hos Utlämningsstället. Ångerrätten (ångerfristen) gäller under 14 dagar från det att paketet hämtats ut. I ditt mail till oss måste det klart framgå att du ångrar dig. Ångerfristen börjar löpa den dag du tog emot varan . När du utnyttjar din ångerrätt och returnerar en vara är du skyldig att hålla varan i lika gott skick som när du fick den. Du får inte använda den, men naturligtvis försiktigt undersöka den. Om varan skadas eller kommer bort på grund av att du är vårdslös förlorar du ångerrätten. Förpackningen får ej brytas. Reavaror bytes ej!


Ej uthämtade paket
OBS! Ett aviserat paket MÅSTE hämtas ut inom angiven tid. Ej uthämtade varor returneras automatiskt till oss efter ca 7 arbetsdagar. För alla paket som inte löses ut förbehåller vi oss rätten att debitera dig för kostnaderna för returfrakt, expeditionsavgift och hanteringsavgift hos DHL, för närvarande 300 kr. Understiger summan av din order detta belopp dras hela beloppet av och vi kommer inte att kräva dej på mellanskillnaden.

Returer
Returer sker på din egen bekostnad förutom om varan är defekt, fraktskadad eller om vi har packat fel vara. Returer ska skickas som brev eller paket, inte mot postförskott. Du väljer själv transportföretag. Spårbar leverans rekommenderas. När du har utnyttjat din ångerrätt och efter att du meddelat oss per mail ska du skicka tillbaka varan till oss, oanvänd i originalförpackning. Returadress: Skandinaviskarum.se, c/o Small brands STHLM, Berghamnsvägen 57, 16571 Hässelby. Återbetalningsskyldighet: Vi ska, om du utnyttjat din ångerrätt, betala tillbaka vad du har betalat för varan (exkl frakt) snarast eller senast inom 30 dagar från den dag då vi tog emot varan. Du får själv betala returkostnaderna när du sänder tillbaka varan. Emballera väl. ev transportskada ansvarar du som avsändare för. Reavaror bytes ej.


Transportskada / produktionsfel
Om du vid mottagandet upptäcker att försändelsen är transportskadad ska du reklamera detta till utlämningsstället direkt på plats, eller senast inom 4 dagar samt behålla emballaget. Anmäl också transportskador till oss så fort som möjligt och utan dröjsmål till vår kundtjänst på info@Skandinaviskarum.se. Anmälan måste göras inom 4 arbetsdagar efter att du hämtat ut paketet. Det är viktigt att du sparar och fotograferar emballaget och fotar skadan för att fraktbolaget ska kunna godkänna det som en reklamation när vi anmäler skadan till dem. Om du vid mottagande av en vara upptäcker ett produktionsfel, så som hål, repor, skador i utförande eller färg, måste detta anmälas inom 7 arbetsdagar till oss. Vi ersätter inte för skador som anmäls efter denna tidsfrist.


Frakt & Leveranser
Leveranstider och fraktkostnad anges i kundvagnen under respektive fraktsätt. Om en vara har avvikande leveranstid står det angivet vid respektive vara. Normal leveranstid är 3-5 arbetsdagar. I samband med helgdagar kan leveranstiden bli något längre. Under juli har vi förlängd leveranstid pga semester. Fast frakt på 56 kr debiteras alla ordrar inom Sverige, vi skickar med DHL Servicepoint och paket hämtas på aviserat utlämningsställe. Vi skickar samtliga ordrar över 900 kr fraktfritt inom Sverige.

Leveranser utanför Sverige
Vi levererar även till våra närmsta grannländer: Norge, Finland och Danmark. Gäller allt i butiken förutom möbler och skrymmande produkter som t ex golvlampor och större taklampor. Fast fraktpris till respektive land:

Danmark: 195 SEK

Finland: 245 SEK

Norge: 315 SEK

Vi samarbetar med Klarna och erbjuder fakturabetalning och kortbetalning för kunder i Norge och Finland samt kortbetalning från Danmark. Alla priser anges i SEK. Normal leveranstid är 5-10 arbetsdagar. Om en vara har avvikande leveranstid står det angivet vid respektive vara. I samband med helgdagar kan leveranstiden bli något längre.


Reor
En REA gäller så långt lagret räcker. Erbjudanden utan ett tydligt slutdatum gäller så långt lagret räcker. Vi reserverar oss även mot ev tryckfel.


Reservationer

Skandinaviskarum.se reserverar sig för slutförsäljning samt att varor kan utgå ur sortimentet. Vi kan inte garantera att alla bilder exakt återger produkternas verkliga utseende. Färgåtergivning av bilder kan variera mellan olika datorer och vi kan därför inte garantera att den faktiska färgen är densamma som du sett på datorn. Vi reserverar oss även för eventuella tryckfel på denna hemsida förbehåller sig rätten att justera priser och eventuella prisfel.


Force Majeure

Skandinaviskarum.se är befriad från påföljd för underlåtenhet att fullgöra viss förpliktelse enligt detta avtal, om underlåtenheten har sin grund i befriande omständighet enligt nedan och omständigheten förhindrar, försvårar eller försenar fullgörandet. Såsom befriande omständighet skall anses bl.a. myndighets åtgärd eller underlåtenhet, nytillkommen eller ändrad lagstiftning, konflikt på arbetsmarknaden, blockad, brand, översvämning, sabotage, olyckshändelse av större omfattning eller annan typ av naturkatastrof. I force majeure ingår myndighets beslut som påverkar marknad och produkter negativt, t.ex. restriktioner i indikation, varningstexter, försäljningsförbud etc, onormal nedgång i marknaden samt om bolaget utsetts för kriminell aktivitet som påverkar verksamheten.


Skandinaviskarum.se följer lagen om distanshandel. Läs mer här.

Vid eventuell tvist kommer Skandinaviskarum.se att följa Allmänna Reklamationsnämndens rekommendationer.


Företagsuppgifter

Skandinaviskarum.se ägs och drivs av Small brands STHLM HB.
Bolagets registrerade adress: Berghamnsvägen 57, 16571 Hässelby, Sverige.

E-post: info@skandinaviskarum.se

Vårt organisationsnummer är: 9697351717
Momsreg.nr: SE969735171701

Bankgironummer: 292-0254